De cilinderkop is een kwetsbaar onderdeel van de motor. Schade kan ontstaan door oververhitting van de motor, hoog olieverbruik, breken van de distributieriem of ketting etc.
Bij WK Techniek kunnen alle benodigde werkzaamheden aan de cilinderkop uitgevoerd worden. Dit kunnen verschillende werkzaamheden zijn: afpersen, vlakken, vervangen en ruimen van klepgeleiders, vervangen en / of frezen van klepzittingen, aluminium laswerkzaamheden, inschuren van kleppen, plaatsen / toepassen van schroefdraadreparaties etc. Om een diagnose te kunnen stellen, zal de cilinderkop altijd eerst gereinigd moeten worden. Dit gebeurd is een speciale wasmachine.
Afpersen
Afhankelijk van de klacht zal de cilinderkop afgeperst worden. Dit is niet altijd noodzakelijk. Het afpersen heeft als doel om vast te stellen of de cilinderkop lekt. Veel cilinderkoppen hebben scheurvorming. Met behulp van een afpersbak kan de cilinderkop gecontroleerd worden op lekkage.
In de afpersbak wordt de cilinderkop afgedicht op zijn koelkanalen. Hierna wordt druk op de kop gezet, door deze onder te dompelen in een warm waterbad (90 graden Celsius). Zo kan er gecontroleerd worden of de cilinderkop gescheurd is, is dat geval, dan komen er luchtbellen omhoog.
Vlakken
Een cilinderkop trekt krom of vervormt door het gebruik. Hierdoor kan er koelvloeistof lekken op de koppakking. Dit kan desastreus zijn voor de motor. Om dit te voorkomen moet de cilinderkop gevlakt worden. Het vlak maken van de cilinderkop gebeurd op de vlakbank. De kop wordt ingespannen op de vlakbank, zodat er niet meer dan noodzakelijk, weggeslepen wordt. Het vlakken gebeurt met een speciale beitel. Het proces wordt herhaald totdat de cilinderkop weer volledig vlak is.
vervangen en ruimen van klepgeleiders
De klepgeleiders zitten in de cilinderkop geperst. Er moet een goede afdichting zijn tussen de klep en de cilinderkop, zodat er geen olie vanuit de cilinderkop, langs de klepsteel naar een inlaat- of uitlaatkanaal kan lopen.
Symptomen defecte klepgeleiders:
- Hoog olieverbruik
- Naar olie ruikende uitlaatgassen
- Blauwe rook uit de uitlaat, dit gebeurt bij gasgeven vanuit stilstand
- Meer geluid uit de motor
- Hogere carterdruk in de cilinderkop
Wanneer er een te grote speling tussen de klepgeleider en de klepsteel gemeten wordt, is het mogelijk om de klepgeleiders te vervangen. Het kan voorkomen dat de klepgeleiders na het vervangen geruimd moeten worden, om onnodige wrijving te voorkomen.
vervangen en / of frezen van klepzittingen
De klepzetel of klepzitting vormt het oppervlak waarop de klep van de verbrandingsmotor rust als ze gesloten is. De klepzetel heeft drie taken:
- Samen met de klep afsluiten van de in- en uitlaatkanalen
- Het geleiden van de in- en uitstromende gassen
- Het overdragen van de warmte van de klep aan de cilinderkop
De klepzetel is cirkelvormig en in de cilinderkop geperst. Het persen wordt vereenvoudigd door de cilinderkop te verwarmen en de klepzetel te koelen. Ze moet exact geproduceerd en gevormd zijn en conisch ingeslepen op de klep, om lekkage te voorkomen. Als dat gebeurd, gaat er compressie- of verbrandingsdruk verloren en werkt de motor niet meer efficiënt.
Een optische beoordeling bepaald de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden:
- De klepzittingen frezen, als ze niet meer goed afsluiten of ovaal zijn geworden
- De klepzittingen vervangen als deze te ver ingeslagen zijn of helemaal uitgesteld zijn